Roblox kondigt 'Cube' aan voor 3D generatie

Roblox heeft vandaag zijn nieuwe AI systeem 'Cube' aangekondigd, waarmee gebruikers via tekstopdrachten 3D objecten en omgevingen kunnen genereren. Het bedrijf maakt de technologie ook beschikbaar als open source voor gebruik buiten het platform.
Gameplatform Roblox heeft een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie voor 3D creatie met de lancering van Cube 3D. Dit nieuwe AI systeem stelt gebruikers in staat om met eenvoudige tekstopdrachten complexe 3D objecten en omgevingen te maken. Het systeem wordt deze week beschikbaar gesteld via Roblox Studio en als Lua API voor gebruik binnen games.
Anders dan bestaande 3D generatie technieken, die vaak werken met het reconstrueren van 2D afbeeldingen, maakt Cube 3D gebruik van echte 3D data voor het trainen van het model. Dit zorgt ervoor dat de gegenereerde objecten direct bruikbaar zijn in game engines en uitgebreid kunnen worden met functionele eigenschappen.
Het verschil is vergelijkbaar met een filmset van een racecircuit. Op televisie lijkt alles echt, maar in werkelijkheid zijn veel elementen plat en niet functioneel. Cube 3D daarentegen creëert volledig bruikbare 3D structuren, zoals garages waar auto's daadwerkelijk in kunnen rijden en tribunes waarop bezoekers kunnen zitten.
De technische innovatie van Cube 3D ligt in de manier waarop het 3D objecten verwerkt als tokens, vergelijkbaar met hoe taalmodellen werken met teksttokens. Het systeem voorspelt de volgende vorm om een compleet 3D object te bouwen en kan dit uitbreiden naar volledige scènes met meerdere objecten.
Roblox stelt een versie van Cube 3D beschikbaar als open source, zodat onderzoekers en ontwikkelaars het model kunnen aanpassen en verbeteren. Het bedrijf ziet dit als een belangrijke bijdrage aan de AI gemeenschap en hoopt hiermee de ontwikkeling van 3D generatie technologie te versnellen.
Voor de meer dan 85 miljoen dagelijkse gebruikers van Roblox betekent dit dat ze binnenkort veel creatiever kunnen zijn binnen games. Ontwikkelaars kunnen de AI functionaliteit in hun games integreren, waardoor spelers zelf objecten kunnen genereren door simpelweg te beschrijven wat ze willen maken.
De eerste toepassing van Cube is het genereren van 3D meshes. Ontwikkelaars kunnen bijvoorbeeld met de opdracht "/generate a motorcycle" direct een 3D model van een motorfiets krijgen. Dit bespaart uren handmatig modeleerwerk en geeft creators meer tijd om te experimenteren met nieuwe ideeën.
Roblox heeft grotere plannen voor de toekomst van Cube. Het bedrijf werkt aan wat ze '4D creatie' noemen, waarbij de vierde dimensie staat voor interactie tussen objecten, omgevingen en mensen. Het doel is om niet alleen realistische 3D objecten te maken, maar ook de context en relaties tussen deze objecten te begrijpen.
Het bedrijf wil de functionaliteit uitbreiden naar het genereren en begrijpen van complete scènes. Ontwikkelaars zouden dan bijvoorbeeld kunnen vragen om alle groene bladeren in een bosscène te vervangen door herfstkleuren. De AI assistent helpt ontwikkelaars zo bij het snel aanpassen en opschalen van hun games.
De eerste versie van Cube 3D wordt deze week beschikbaar gesteld. Roblox belooft regelmatige updates en nieuwe functionaliteit toe te voegen naarmate het model verder wordt ontwikkeld.