PlayStation toont indrukwekkende AI demo met Horizon's Aloy

PlayStation toont indrukwekkende AI demo met Horizon's Aloy
Photo by Charles Sims / Unsplash

PlayStation Studios heeft een demonstratie onthuld waarbij het hoofdpersonage Aloy uit Horizon Forbidden West via AI realtime gesprekken kan voeren met spelers.

Het Amsterdamse PlayStation Studios Advanced Technology Group kantoor heeft een opmerkelijke technologische doorbraak gedemonstreerd. In een recente presentatie liet het team zien hoe ze kunstmatige intelligentie hebben gebruikt om interactieve gesprekken mogelijk te maken met Aloy, het hoofdpersonage uit de populaire Horizon games.

Het project begon als een klein experiment binnen de productiegerichte groep van PlayStation Studios. Het team, dat bestaat uit ervaren gameontwikkelaars, werkte aan technologie voor gezichtsanimatie, waaronder een systeem genaamd Mockingbird dat gezichtsuitdrukkingen kan genereren op basis van video of audio.

De eerste versie van de demo werd in maart 2023 in slechts zeven werkdagen ontwikkeld door anderhalve medewerker, ter voorbereiding op een intern GTC evenement in Los Angeles. Na positieve reacties besloot het team de technologie verder te verfijnen voor een presentatie op Steff, de jaarlijkse technologiebeurs in Tokyo.

De demonstratie draait op een PlayStation 5 console met de Decima engine en maakt gebruik van verschillende AI technologieën. Het systeem combineert OpenWhisper voor spraakherkenning, GPT4 en Llama voor gesprekken en besluitvorming, en emotionele spraaksynthese van SFTG. Het Mockingbird systeem zorgt voor de gezichtsanimaties.

In de demo kunnen bezoekers rechtstreeks met Aloy praten, die natuurlijk en contextbewust reageert. Tijdens een voorbeeldgesprek vertelt ze over haar achtergrond als kloon van Dr. Elizabeth Sobeck en neemt ze de gebruiker mee naar verschillende locaties in de spelwereld, zoals de Scalding Spear nederzetting. Ze kan realtime reageren op vragen over vijanden in de omgeving en advies geven over gevechtssituaties.

Het team benadrukt dat dit een technologische demonstratie is en geen aankondiging van toekomstige gameplay features. Vragen over praktische implementatie, zoals geheugengebruik op consoles of de wenselijkheid van spraakbesturing tijdens het spelen, blijven nog onbeantwoord.

De technologie draait momenteel grotendeels op PC, hoewel sommige componenten zoals Whisper en Mockingbird al succesvol op de PlayStation 5 zijn getest met minimale systeembelasting. Geïnteresseerden in Amsterdam, Tokyo of Londen kunnen contact opnemen voor een demonstratie.

🐕 Ivan